Slim laadplein aan het Walplantsoen geopend

Wijk bij Duurstede, 13 april 2018. Het eerste slimme laadplein in de regio Zuidoost Utrecht staat in Wijk bij Duurstede Vrijdag 13 april opende demissionair wethouder Hans Marchal (duurzaamheid) een slim laadplein aan het Walplantsoen in Wijk bij Duurstede. Dit is het eerste slimme laadplein in de regio Zuidoost Utrecht. Het unieke systeem herkent de behoefte van de auto. Het systeem stemt hier vervolgens het laadvermogen automatisch op af. Zes bestuurders kunnen hun elektrische auto’s tegelijk en in korte tijd bij dit slimme laadplein opladen.

De opening werd in stijl gedaan door vier elektrische auto’s aan te sluiten

Deze auto’s -van vier verschillende merken- reden het Walplantsoen op en kwamen zo bij de slimme laadpaal. Wethouder Hans Marchal reed in een Renault Zoë, Henk Muis (voorzitter van de EigenWijkse Energie Coöperatie) in een Opel Ampera, Pieter de Kort (voorzitter van het Ondernemersfonds Wijk bij Duurstede) in een Tesla en Henk Roest (technisch directeur van Van der Sijs techniek en automatisering) in een Nissan EV 200. Na een korte toespraak van Hans Marchal, Henk Muis en Henk Roest werden de vier auto’s op de laadpaal aangesloten. Hiermee werd de laadpaal officieel in gebruik genomen. Stadsdichter André van Zwieten droeg een stadsgedicht voor over laadpalen, dat hij speciaal voor deze gelegenheid had gemaakt.

Slimme laadpaal is er dankzij enkele lokale organisaties

Het mooie is, dat lokale organisaties een grote rol spelen bij het slimme laadplein: de EigenWijkse Energie Coöperatie (EWEC) levert de lokale groene stroom voor het opladen. De EWEC exploiteert de laadpalen dan ook. Het slimme laadplein is ontwikkeld door Van der Sijs techniek en automatisering. 'Als gemeente hebben we samen met het Ondernemersfonds de aanleg van het laadplein betaald,’ geeft Hans Marchal aan. Deze vier organisaties hebben samen gezorgd dat dit slimme laadplein mogelijk is gemaakt. Door een goede samenwerking met netbeheerder Stedin kon het laadplein vandaag in gebruik genomen worden.

Eerst worden vier laadpunten gebruikt, later is uitbreiding van laadpunten mogelijk

Bestuurders van elektrische auto’s kunnen voorlopig vier van de zes laadpunten gebruiken. Bij grotere vraag is later gefaseerd uitbreiden naar twaalf laadaansluitingen mogelijk. Wethouder Hans Marchal zegt: ‘De twee andere laadpunten kunnen automobilisten gebruiken, zodra de eerste vier punten voldoende worden gebruikt. Dit is het begin nog maar, want in 2020 willen we tenminste 50 openbare laadpunten in onze gemeente hebben. Samen met de EWEC en Van der Sijs werken we hieraan binnen het project Lokale Laadkracht.’

Henk Roest van Van der Sijs geeft een technische uitleg:’ Wij zijn de bedenker van dit slimme laadconcept. Met dit unieke laadsysteem kunnen tot 100 auto’s tegelijk worden opgeladen. Dat gebeurt vanuit één centrale regelunit, aangesloten op één netaansluiting. Hiermee is het mogelijk om elk voertuig als individu te behandelen en deze optimaal te laden: een maximale laadsnelheid en maximaal rendement.’ ‘De EWEC geeft met het project ‘Lokale Laadkracht’ invulling aan ‘Rijden op EigenWijkse Zon’,’ zegt Henk Muis van de EWEC. ‘Het geld dat we ermee verdienen, investeren we in meer laadpunten. Zo wordt Wijk bij Duurstede stap voor stap steeds duurzamer en blijft het geld in de lokale gemeenschap.’ De opbrengsten van deze laadpalen worden door de EWEC geïnvesteerd in nieuwe palen tot het aantal van 50 laadpalen is bereikt. EWEC is van plan een laadpas uit te geven voor aangesloten leden om een lagere kwH prijs te hanteren.

De officiële opening gaf de start aan van het project Lokale Laadkracht. De gemeente streeft naar een klimaatneutraal Wijk bij Duurstede in 2030. Dit project werkt hier goed aan mee. Meer foto's staan in het fotoarchief van ditiswijk.nl.

Gratis nieuwsbrief

Aanmelden of afmelden

De nieuwsbrief wordt dagelijks na 18.00 uur gemaild.
captcha